Inspirație · vineri, 8 mar.

Eliza Nițescu

A improviza… sau a nu improviza un discurs? Aceasta-i întrebarea! Cum și cât să ne pregătim pentru o prezentare

 

Indiferent de discurs, speaker, sala de conferință sau eveniment, există cel puțin un moment magic legat de fiecare prezentare: este momentul în care vorbitorul este anunțat să intre pe scenă și mai sunt doar câteva secunde până își va începe prezentarea. Aceste câteva secunde sunt așteptate cu un interes mare de către fiecare persoană aflată în public. De ce? Este simplu: pentru că așteptarea fiecărui participant atunci când ia parte la un eveniment este să plece mai “bogat” decât a venit. În ce sens? Publicul vrea să fie mai “bogat” din punct de vedere al nivelului de cunoștințe, al stării de spirit sau al hotărârii de a face lucrurile altfel (în mai bine!) decât până în acel punct al vieții, lucru firesc având în vedere toate resursele investite (timp, bani, energie, emoții).

Dar este oare de fiecare dată îndeplinită așteptarea publicului de către cel care urcă pe scenă și începe să vorbească la microfon? Din experiența mea, ca gazdă la evenimente, speaker sau moderator... nu. Cu siguranță și tu ai participat până acum la diverse conferințe sau seminarii unde probabil ai putut constata același lucru.

De ce irosesc vorbitorii încă de la începutul prezentărilor lor întregul credit acordat de public? Motivele sunt de foarte multe tipuri, dar în opinia mea, cauza este aceeași:

LIPSA PREGĂTIRII

Pregătirea nu implică doar construirea și livrarea discursului, ci este extinsă la mai multe aspecte: stabilirea de obiective pentru prezentare, cunoașterea audienței, cunoașterea temei, colectarea de informații și structurarea lor, exersarea discursului și... foarte important: pregătirea mentală și emoțională pentru a fi în fața publicului. Am întâlnit vorbitori complet nepregătiți din punct de vedere al cunoașterii conținutului prezentării, dar care prin stăpânire de sine și o doză mare de încredere au compensat oarecum această lipsă (deși publicul nu poate fi păcălit niciodată), dar am întâlnit și vorbitori care s-au pregătit extrem de mult și totuși au avut ezitări și mult trac când au ținut prezentarea, ceea ce a diminuat rezultatul final. Totuși, nu am văzut niciodată un discurs improvizat mai bun decât unul bine pregătit. 

Indiferent câtă experiență ar exista în bagajul unui speaker, prezența pe o scenă presupune nevoia cunoașterii temei abordate, pentru a spori coerența și siguranța în fața microfonului. Publicul merită să primească cel mai bun mesaj pe care vorbitorul îl poate transmite legat de un subiect, iar această rafinare presupune un exercițiu de construcție, de analiză și sinteză, care nu poate avea loc în timp real, sub presiunea livrării unei prezentări live.

Pregătirea unui discurs este o activitate complexă, pentru că presupune multă răbdare, migală și timp alocat colectării și structurării de informație, însă este o activitate necesară pentru un rezultat reușit. În lipsa unui exercițiu în acest sens, activitatea poate fi anevoioasă și solicitantă. Dar există scurtături importante pe care le poți face, scurtături care te pot face să economisești “tone” de timp și energie. La SUPER SPEECH lucrăm cu metode testate de construire a prezentărilor, cu tehnici simple și mai ales cu exerciții practice. Așa că te așteptăm la următorul atelier de practică, unde vei învăța cum să pregătești un discurs: https://respiro.ro/learning/cursuri/super-speech

La următoarea prezentare poți improviza și lăsa efectul discursului tău sub un mare semn de întrebare sau poți alege să te pregătești pentru a fi sigur că vei produce în final nu doar un ropot de aplauze, ci și o schimbare profundă în nivelul de informație și inspirație al publicului tău.

Eliza Nițescu

Consultant pentru afaceri și comunicare

(eliza@sunt-in-forma.ro, scrie-mi dacă simți că te pot sprijini)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Articole Similare

Un moment de respiro, o carte în fiecare zi.
Ne-am propus ca în următoarea perioadă să oferim o carte pe zi, pentru un moment de deconectare, în cadrul concursului „O carte în fiecare zi!”
Social Media

Fii la curent cu noutățile, urmărește-ne:

Susține proiectele Asociației Respiro

Fii voluntar
Te așteptăm alături de noi dacă dorești să te implici împreună cu echipa Respiro într-unul din următoarele domenii: consiliere psihologică, redactare articole sau alte materiale educative, speaker evenimente, găzduire evenimente.
Trimite-ne CV-ul tău și o scrisoare de intenție pe adresa de e-mail: contact@respiro.ro!

Donează
Influențând viața unui om poți influența o lume!
Poți face diferența în viața unui tânăr! Prin contribuția ta vei face posibil accesul la servicii profesionale de consiliere psihologică și resurse pentru dezvoltarea socio-emoțională a tinerilor lipsiți de resurse financiare.
Susține activitatea Asociației Respiro făcând o donație în contul:
CIF: 33421979
IBAN: RO95BREL0002001722140100 Libra Bank

Apasă butonul donează și vei fi direcționat către operatorul de plată cu cardul. Îți mulțumim!